Technologie wodorowe mogą okazać się kluczowe w całym procesie transformacji energetycznej, jednak aby do tego doszło, wymagana jest integracja z innymi systemami, w tym z offshore oil & gas i offshore wind. Podczas targów H2POLAND odbył się panel dotyczący integracji offshore z rynkiem wodoru podczas którego wypowiadali się eksperci związani z branżą morską.
„Wodór jest wielką szansą, ale też zagadką. Zaletą tego rodzaju technologii jest bowiem zeroemisyjność, z drugiej strony nie wiadomo, jak się one wpiszą w światowy rynek, czy będzie to paliwo konkurencyjne” – wskazywał Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, uczestniczący w H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem, jeśli wodór będzie zbyt drogi, to trudno mu będzie się przebić na światowym rynku, ale gdy jego cena będzie konkurencyjna – zyska przewagę nad innymi paliwami, dzięki swoim ekologicznym walorom.
W kolejnych 25 latach wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie - wynika z raportu "Green hydrogen: Energizing the path to net zero" firmy Deloitte. Dzięki wykorzystaniu zielonego wodoru może powstać milion nowych miejsc pracy rocznie do 2030 r. - dodano.
Operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System będzie odgrywał aktywną rolę w procesie transformacji energetycznej, w obszarach transportu biometanu, wodoru i CO2 - powiedział prezes spółki Sławomir Hinc. Potwierdził też zaangażowanie w projekt FSRU w Gdańsku.
Prace ziemne na budowie terminala Arendal 2 w porcie w Goteborgu prowadzone są w dużej mierze bezemisyjnie, dzięki energii wytwarzanej z wodoru.
Hydrotug 1, pierwszy na świecie holownik napędzany wodorem, wszedł do eksploatacji w porcie w Antwerpii.
16 listopada podczas trzeciej edycji HYDROGENCONFERENCE.PL odbywającej się na Uniwersytecie Warszawskim zaprezentowano raport: Analiza zapotrzebowania na wodór odnawialny RFNBO w Polsce do 2030 r.
O wodorze i jego zastosowaniach w gospodarce mówi się coraz częściej. Eksperci zastrzegają, iż to dopiero pieśń przyszłości, ale badania i pierwsze wdrożenia prowadzone są na całym świecie. Zajmują się tym innowacyjne firmy i wiodące ośrodki naukowe w najbardziej rozwiniętych gospodarczo państwach. Gospodarka wodorowa będzie ważnym tematem również VIII Konferencji „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”.
Napędy wodorowe są obecnie jednym z obszarów badań i rozwoju w transporcie morskim, w tym również w żeglarstwie. Zielona technologia ma potencjał, by na dobre zagościć na marinach. Jak twierdzi Prezes Zarządu mPower, Marcin Hołub, to tylko kwestia czasu, aż rynek wymusi na zarządcach inwestycję w wodorową infrastrukturę.
Szkocka firma Nova Innovation stoi na czele konsorcjum, które ma zbadać potencjał produkcji zielonego wodoru i tlenu z projektów energii pływów w rejonie Szetlandów.
UMG: szkolenie "Prawne aspekty morskiej energetyki wiatrowej" już w czerwcu
Pomorskie branże kluczowe i inteligentne specjalizacje Pomorza. Bierzmy przykład z Danii [RELACJA]
Akcja ratownicza w usteckim porcie. Mężczyzna wpadł do wody, bo zagapił się w telefon
EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
100 lat polskiego żeglarstwa na wystawie w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku
Morska Jednostka Rakietowa bierze udział w estońskim ćwiczeniu "Spring Storm 24"